همه چیز درمورد لاستیک‌های کشاورزی

خبرگزاری سایت تراکتور

۱۴۰۳/۰۱/۰۶

همه چیز درمورد لاستیک‌های کشاورزی

وقتی زمان تعویض لاستیک های تراکتور کارکرده و خرید یک جفت لاستیک کشاورزی جدید فرا می رسد، ممکن است به این فکر کنید که از کجا شروع کنید. از آنجایی که تایرهای تراکتور می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند، ممکن است که به راحتی فاکتور های مهم را که باید برای جستجو و پیدا کردن لاستیک مناسب استفاده کرد را فراموش کنید.

لاستیک کشاورزی چیست؟


لاستیک های تراکتور یا لاستیک های کشاورزی به گونه ای طراحی شده اند که فشردگی بر روی خاک را کاهش دهند. آنها معمولاً با طراحی خاصی در آج تایر با شناورسازی بسیار بالا ساخته می شوند که کشش نرم و سست زمین کشاورزی را افزایش می دهد، بدون اینکه به قابلیت کشت محصول آسیبی وارد شود.

 

چرا لاستیک های تراکتور مهم هستند؟


لاستیک های تراکتور، به ویژه آنهایی که برای مصارف کشاورزی استفاده می شوند،  این تایر ها به شیوه ای خاص طراحی می شوند. آنها باید روی سطوح سست و نرم مزرعه، بدون آسیب رساندن به خاک یا محصولات زراعی عمل کنند. بنابراین، لاستیک های تراکتور باید بهره وری و مصرف سوخت خود را بهبود بخشند و در عین حال کشش بهتری را در زمین های مرطوب و زمین های سخت فراهم کنند. بنابراین، مهم نیست که در مورد لاستیک های عقب یا جلو صحبت می کنیم، انتخاب تایر مناسب برای دستگاه شما بسیار مهم است.

 

استفاده از لاستیک هایی که عمق آج و طراحی لازم را ندارند می تواند خطرناک باشد. این طور لاستیک ها نه تنها باعث فشردگی بر روی خاک می شوند، بلکه کشش لازم را برای مقابله با لغزش جانبی آن ایجاد نمی کنند.

 

انواع مختلف لاستیک تراکتور


وقتی به لاستیک های تراکتور نگاه می کنیم سه دسته اصلی وجود دارد. با این حال، همه این تایرها برای کاربردهای کشاورزی نیستند.

دسته بندی اصلی تایرهای تراکتور عبارتند از:

 

تراکتور کشاورزی یا لاستیک R-1 یا R-2
تراکتور چمن یا لاستیک R-3
لاستیک تراکتور صنعتی یا R-4


همه این تایرها کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب لاستیک های مناسب ضروری است، زیرا عمق آج، طراحی آج، ساخت و کشش کاربردهای همه کاره آنها را بهینه می کند و شما نسبت به محیط استفاده و کاری خود باید تایر مناسب را انتخاب کنید.

اندازه لاستیک های تراکتور

 

بر خلاف اندازه تایرهای مسافری، سایز تایرهای تراکتور فقط از دو عدد تشکیل شده است. آنها رتبه بندی عرض و قطر هستند که در دیواره جانبی تایر قرار دارند. اما، منظور واقعی آنها چیست و چه معنی میدهند؟

بیایید برای درک بهتر اندازه واقعی تایر را به عنوان مثال در نظر بگیریم: 11.2X28

عدد اول، در این مورد 11.2، عرض لاستیک است که از یک طرف به طرف دیگر در اینچ اندازه گیری می شود. عدد دوم 28، قطر رینگ را نیز بر حسب اینچ نشان می دهد. اگر یک "R" بین اعداد وجود داشته باشد، نشان دهنده ساختار شعاعی تایر است، در حالی که "X" مخفف تایرهای بایاس است.

بنابراین، اگر به‌ دنبال خرید لاستیک‌ کشاورزی نو هستید، ابتدا این شماره را بر روی لاستیک فعلی خود پیدا کنید.

فشار تایر


یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در اندازه حداکثر فشار تایر اندازه تایر است. برخی از لاستیک‌های تراکتور، به‌ویژه تایرهای R-1 و R-1 را می‌توان با فناوری‌های ویژه کشاورزی تولید کرد: IF و VF. اگر این مورد در مورد لاستیک‌های شما صدق می‌کند، آن‌ها همچنان می‌توانند در سطوح پایین‌تر فشار هوا به طور ایمن عمل کنند.

با این حال، نکته مهم این است که حداکثر فشار لاستیک اندازه گیری شده نباید بیشتر از حد توصیه شده توسط برند لاستیک باشد؛ اگر بیشتر باشد می تواند هوشیاری سوخت و قابلیت های عملکرد تایر را از بین ببرد.

 

رتبه بندی تحمل بار


تایرها از ساختار داخلی خود برای اطمینان از دوام بار استفاده می کنند. با این حال، میزان وزن و فشار باری که تسمه‌ها و لایه‌های فولادی واقعاً می‌توانند تحمل کنند، بر روی دیواره جانبی تایر مشخص می‌شود. به این عدد رتبه بندی تحمل بار لاستیک میگویند. رتبه تحمل بار عددی است که نشان‌دهنده بالاترین فشار بار و وزنی است که تایر می‌تواند با خیال راحت تحمل کند. داشتن فشار بیش از حد تعیین شده ایده خوبی نیست، زیرا می تواند منجر به آسیب یا انفجار کامل لاستیک شود. برای اطمینان از عملکرد ایمن وسیله نقلیه خود، خرید لاستیک کشاوری با درجه بار کافی بالا بسیار مهم است.

 

 

لاستیک با تیوپ و لاستیک های بدون تیوپ 


امروزه مدل های تایرهای بیشتری به صورت بدون تیوب طراحی می شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که لاستیک‌های دارای تیوپ کاملاً عقب مانده‌اند.

تایرهای تیوب دار و بدون تیوب هنوز در بازار تایرهای کشاورزی فروخته می شوند. اساساً در این مرحله به ترجیحات می رسد. لاستیک های بدون تیوپ مقاومت در برابر سوراخ شدن بهتری دارند، اما نصب آنها سخت تر است. از طرف دیگر، لاستیک‌های تیوپ دار پس از آسیب‌دیدگی فوراً صاف می‌شوند، اما تعمیر آن‌ها آسان‌تر است.

ساختار لاستیک های کششی


لاستیک های کشاورزی با دو نوع ساختار موجود هستند: بایاس و رادیال.

تفاوت بین آنها در زاویه قرار گرفتن لایه ها در تایر است. با این حال، به این دلیل، عملکرد و کاربرد آنها همه کاره خواهد شد. به عبارت دیگر، لاستیک تراکتور برای بارهای سنگین با لاستیک برای مصرف سوخت بهتر یکسان نخواهد بود.

 

لاستیک های رادیال(سیمی)


ساخت لاستیک های کشاورزی رادیال دارای ساختاری دو قسمتی است که خم شدن جزئی دیواره را امکان پذیر می کند. این ردپایی یکنواخت را برای تایر ایجاد می کند. در نتیجه، تایرهای رادیال با بهینه‌ سازی کشش خود در سطوح خاک مزرعه، احتمال فشردگی خاک را کاهش می دهند.

ساختار شعاعی این لاستیک ها از انعطاف پذیری خود برای بهینه سازی گردش فشار نیز استفاده می کند. این امر از ایجاد گرما و فشار در سراسر ناحیه آج جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، عمر آج بیشتری را ارائه می دهد و در عین حال به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. ردپای یکنواخت آنها نیز باعث می شود سواری نرم تری داشته باشید.

بنابراین، اگر نیاز به استفاده از دستگاه خود به طور عمده برای کار میدانی دارید، مجموعه تایر های رادیال ممکن است انتخاب خیلی بهتری باشد.

لاستیک های بایاس(نخی)


ساختار بایاس یک طرح واحد است، زیرا از یک لایه منفرد استفاده می کند که به صورت مورب از یک مهره به مهره دیگر پیچیده شده است. این بدان معنی است که دیواره جانبی لاستیک های بایاس خم نمی شود و همراه با سطح آج کار می کند. به این ترتیب، دیواره‌های جانبی تایر بایاس از بدنه در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کنند و در عین حال ثبات رانندگی محکمی را نیز فراهم می‌کنند. این باعث می‌شود تایرهای بایاس برای کاربردهای دامنه تپه و زمین سخت‌تر بهتر شوند زیرا پایداری چسبندگی بیشتری را فراهم می‌کند. علاوه بر این، ساختار آنها باعث دوام بار سنگین تر آنها می شود.

با این حال، به دلیل ساختار قوی تر تایرهای بایاس، نباید از آنها در زمین های نرم استفاده کرد. آنها کشش لازم را ارائه نمی دهند، که می تواند منجر به لیز خوردن شود.

طراحی آج لاستیک های تراکتور


جدا از ساختار لاستیک، طراحی آج لاستیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لاستیک تراکتورهای کشاورزی معمولاً با یکی از دو نوع الگوی آج عرضه می شود. این یا دارای یک طرح لول جهت دار یا یک الگوی دنده مرکزی برجسته است.

 

 

طراحی آج مدل LUGS


یک تایر کشاورزی که دارای طرح آج در هم تنیده است، معمولاً دارای تیغه های کششی نیز می باشد. زوایای عمیق تیغه ها به عمق آج نفوذ می کنند و عمر آج و کشش زمین نرم یا سخت را افزایش می دهند. زوایای مخالف آنها به گرفتن سطح رانندگی با لبه های سخت و لبه دار اضافی کمک می کند.

در حالی که این نوع آج را می توان در لاستیک های جلو یافت، آنها معمولا برای لاستیک های عقب با اندازه بزرگتر تولید می شوند. اینها تایرهایی هستند که کشش لازم را برای اطمینان از حرکت ثابت تراکتور به جلو فراهم می کنند.

طراحی آج لاستیک های تراکتور


جدا از ساختار لاستیک، طراحی آج لاستیک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لاستیک تراکتورهای کشاورزی معمولاً با یکی از دو نوع الگوی آج عرضه می شود. این یا دارای یک طرح لول جهت دار یا یک الگوی دنده مرکزی برجسته است.

 

 

طراحی آج مدل LUGS


یک تایر کشاورزی که دارای طرح آج در هم تنیده است، معمولاً دارای تیغه های کششی نیز می باشد. زوایای عمیق تیغه ها به عمق آج نفوذ می کنند و عمر آج و کشش زمین نرم یا سخت را افزایش می دهند. زوایای مخالف آنها به گرفتن سطح رانندگی با لبه های سخت و لبه دار اضافی کمک می کند.

در حالی که این نوع آج را می توان در لاستیک های جلو یافت، آنها معمولا برای لاستیک های عقب با اندازه بزرگتر تولید می شوند. اینها تایرهایی هستند که کشش لازم را برای اطمینان از حرکت ثابت تراکتور به جلو فراهم می کنند.

 

لاستیک های کشاورزی IF و VF


IF و VF فناوری های نسبتا جدیدی هستند که برای لاستیک های تراکتور استفاده می شوند. این فناوری ها به افزایش ظرفیت بار لاستیک های تراکتور، بدون ایجاد فشردگی خاک کمک می کند.

معنی آن کلمات این است:

 

IF = افزایش فلکشن
VF = خمش بسیار بالا


لاستیک های IF می توانند 20 درصد بار بیشتر یا همان بار را با 20 درصد فشار باد کمتر تحمل کنند، در حالی که لاستیک های VF می توانند 40 درصد بار بیشتر یا همان بار را با فشار هوای 40 درصد کمتر تحمل کنند. کاهش سطح فشار هوا در لاستیک باعث افزایش سطح تماس آن می شود. این باعث می شود که کشش و تماس سطحی به کیفیت خاک آسیب نرساند زیرا فشردگی خاک را کاهش می دهد.

 


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.