آشنایی با چرخ های لاستیکی  تراکتور

۱۳۹۸/۰۸/۳۰

آشنایی با چرخ های لاستیکی  تراکتور

در این مقاله می خواهیم شما را با چرخ ماشین های کشاوری آشنا کنیم. تایر تراکتور دارای انواع مختلفی است که راننده این ماشین باید بتواند به درستی کار های مربوط به آن ، از جمله تنظیم باد، تعویض، پنچرگیری و سنگین کردن تایر را انجام دهد. و مهم ترین نکته رعایت نکات ایمنی است که باید آن را در نظر داشته باشد.

در تراکتور ها چرخ های متنوعی از جمله لاستیکی ، زنجیری و آهنی استفاده می شود.

چرخ لاستیکی

در سال های اخیر در بیشتر ماشین ها از چرخ های لاستیکی استفاده می شود. این چرخ ها برای سرعت های کم بسیار مناسب هستند و نسبت به ضربات از خود مقاومت نشان می دهند.

تایر هایی که در ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • در مقابل نیروهای اعمال شده مقاوم باشند.
  • بتوانند در زمین های ناهموار ارتعاشات را جذب کنند و حرکت نرمی داشته باشند.
  • در هر شرایطی بتوان به راحتی تعادل را حفظ کرد.
  • در اراضی مختلف بتوان مقاومت در برابر ساییدگی از خود نشان دهند.
  •  

اجزای چرخ لاستیک:

اجزای چرخ لاستیک

یک چرخ لاستیکی دارای اجزای مختلفی از جمله موارد زیر می باشد:

  • تایر
  • تیوب
  • رینگ
  • دیسک

رینگ یا طوقه: قسمتی از چرخ است که تیوب به همراه لاستیک بر روی آن قرار می گیرد رینگ یا طوقه نام دارد.

تایر: قسمتی از چرخ است که با زمین  تماس دارد.

دیسک: در چرخ ها صفحه یا پره هایی وجود دارد که با آن رینگ بر روی محل بسته شدن چرخ قرار می گیرد به این قسمت دیسک گفته می شود. چرخ هایی که در قسمت عقب تراکتور مورد استفاده قرار می گیرند می توان رینگ از دیسک جدا باشد.

تیوب یا تویی:  این قسمت از چرخ دارای لاستیکی است که قابلیت ارتجاعی دارد. تیوب را داخل لاستیک قرار می دهند و با هوای تحت فشار پر می کنند. در بعضی از چرخ هایی که در تراکتور مورد استفاده قرار می گیرد تیوب وجود ندارد. جنس لاستیک به کار رفته در این چرخ ها به گونه ای است که هوای تحت فشار دورن آن قرار می گیرد و نیاز به تیوب ندارد و اصطلاحا به آن ها تیوبلس می گویند.

تایرها از چندین لایه تشکیل شده اند که در نحوه قرار گرفتن لایه ها کنار هم دو نوع تایر را شکل می دهند ، تایر های بزگ بایاس و رادیالی یا شعاعی هستند.

در تایرهای بایاس لایه های به صورت مورب و ضربدری در کنار یکدیگر هستند ولی در لاستیک های رادیال لایه ها عمودی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. تایرهایی که از نوع بایاس هستند انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با نوع رادیال دارند.

مشخصات ظاهری تایر:

بر روی جداره بیرونی هر چرخ اعداد و ارقام مختلفی نوشته شده که شناسنامه تایر را تشکیل می دهند. این اطلاعات به شما کمک می کند تا  در مورد اندازه تایر، تعداد لایه ها ، کابرد، بیشترین فشار باد، تاریخ  تولید و انقضای لاستیک، وزن قابل تحمل و ... اطلاعات بیشتری داشته باشید.

کاربرد تایر:

روی هر تایز حروفی نوشته شده است که این حروف نشان میدهد این تایر باید در کدام قسمت  و چه ماشینی مورد استفاده قرار بگیرد.

  • اگر بر روی تایر حرف F نوشته شده باشد این تایر مخصوص استفاده در چرخ های جلو است.
  • حرف R: این نوع لاستیک در چرخ های عقب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • I نشان می دهد که جرخ مخصوص ادوات کشاورزی است.
اندازه تایر:

لاستیک ها دارای اندازه های مختلفی می باشند که با دو یا سه عدد مشخص می شوند. لاستیک های بایاس را با دو عدد نشان می دهند. عدد اول نشان دهنده پهنای لاستیک است و عدد دوم قطر داخلی رینگ را نشان می دهد. اگر بین این اعداد خط تیره دیده شود اندازه بر اساس اینچ است. اگر با ممیز یا ضربدر جدا شده باشند اندازه ها بر اساس سانتی متر هستند. در لاستیک های رادیال معمولا عدد سومی نیز نوشته می شود که نشان دهنده درصد ارتفاع دیواره به پهنای مقطع اسمی تایر است.

تعداد لایه تایر:

تعداد لایه های که با حرف P نشان داده می شود. باری که یک لاستیک می تواند تحمل کند را نشان می دهد. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد بار بیشتری می تواند لاستیک تحمل کند.

حداکثر فشار:

این عدد نشان می دهد که هر لاستیک چقدر می تواند فشار داشته باشد. البته شاید این عدد به درستی قید نشود و بهتر است برای تنظیم درست فشار باد تایر به دفترچه راهنمای ماشین مراجعه کرد.

اگر قسط خرید تراکتور را داریدیا می خواهید از قیمت تراکتور دست دوم مطلع شوید می توانید به سایت تراکتور مراجعه کنید. در هنگام خرید یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید لاستیک ها هستند. شما در این مقاله یاد گرفتید اعداد نوشته شده بر روی لاستیک نشان دهنده چیست پس به راحتی می توانید تشخیص دهید که تایر به کار رفته در ماشین خوب و مناسب است یا نه.


نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


پرشین ابزار دقیق باتجربه چندین سال در زمینه فروش تجهیزات ابزار دقیق با معروف ترین برندها که دارای بالاترین کیفیت ها و مناسب ترین قیمت ها است فعالیت می کند و توانسته سهم خوبی از بازار ابزار تجهیزات اندازه گیری را به خود اختصاص دهد. ابزار دقیق با کمک ابزاری مانند فلومتر، روتامتر، لول ترانسمیتر، فلو سوئیچ، لول سوئیچ، شیربرقی، سنسور فشار، گیج فشار یا مانومتر و ... پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار و جریان را اندازه گیری می کند.

در اندازه گیری مقدار یک کمیت با یک استاندارد مشخص مقایسه می شود و نتیجه به دست آمده به صورت عدد نمایش داده می شود. حال در صنعت برای اندازه گیری کمیت های مختلف مانند دما، فشار و جریان با تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری می کنیم. تجهیزات به 4  گروه عمده تقسیم می شوند:

  1. تجهیزاتی که فقط اندازه گیری کرده و روی نمایش گر خود نشان می دهد.
  2. تجهیزاتی که اندازه گیری می کنند و عدد به دست آمده را ثبت می کنند.
  3. ابزارهایی که این کمیت ها را کنترل می کند.
  4. ابزارهایی که هر سه وظیفه کنترل، ثبت و نمایش را انجام می دهد.

معرفی سیستم ها و تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق را می توان با کمک یک مثال ساده بیان کرد. فرض کنید در سیستم تنظیم خودکار سوخت موتور، ترانسمیتر فشارو سنسور سرعت وضعیت موتور را مورد بازبینی قرار می دهد. اطلاعات بدست آمده از طریق این سنسورها به وسیله یک پردازنده مانند شیربرقی به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود و نهایت برای کنترل موتور وظایف مربوطه را انجام می دهد.

انواع فرآیند های کنترل

یکی از روش های انتخاب تجهیزات ابزار دقیق تشخیص این است که دقیقاً چه هدفی دارید و باید ماهیت فرآیند مشخص شود. آیا شما قصد دارید فشار، دما، سطح یا جریان را اندازه بگیرید. هرکدام از این کمیت ها ابزار متفاوتی را دارد که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد.

ابزار اندازه گیری دما

از این ابزارها در صنعت بسیار استفاده می شود به عنوان مثال در صنعت پزشکی، دارویی، صنعتی و ... برای اندازه گیری میزان سردی و گرمی یک جسم و مشخص کردن میزان دما از این ابزارها استفاده می کند که به دو دسته کلی ترمومتر و ترموکوپل دسته بندی می شود.

ابزار اندازه گیری فشار

ازنظر فیزیکی فشار مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. حال میزان فشار وارد شده بر جسم، مایع یا سیال بسیار اهمیت دارد به همین دلیل برای اندازه گیری آن از روش و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. فشاری که از در لوله و اتصالات در جریان است در صورتی که تحت کنترل و محدوده مشخص باشد مشکلی پیش نمی آید که این نظارت و کنترل را می توان به کمک فشار سنج ها که به آنها گیج فشار یا مانومتر می گویند انجام داد.

ابزار اندازه گیری جریان یا فلو

میزان جریان عبوری از یک سطح در یک زمان مشخص جریان یا دبی گفته می شود که میزان آن بر اساس حجم، لیتر یا جرم قابل محاسبه است. برای محاسبه فلو از ابزارهای مختلفی مانند فلومتر، فلو سوئیچ، روتامتر استفاده می کنند.

ابزار اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامتر هایی است که کنترل آن در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صوت رد شدن از سطح مورد نظر ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. لول ترانسیمتر یکی از ابزار هایی است که خروجی الکتریکی متناسب با سطح را ایجاد میکند و بعد از رسیدن به سطح مورد نظر خروجی مورد نظر را نمایش میدهد. از ترانسمیتر ها در اندازه گیری سطح مخزن های مختلف استفاده میشود.